kickpetnz.reismee.nl

Napier/Gentle Annie Road/Tongariro national park

Zaterdag 15 december een rustdag in Napier. Het is ongeveer een half uur lopen naar het centrum vanaf onze overnachtingsplek aan het strand. Napier is in 1931 door een aardbeving verwoest en herbouwd in art deco stijl. En dat is goed gelukt. Ook veel winkels ademen de sfeer van die tijd. Alvorens de art deco te bewonderen zijn we eerst naar Bluff Hill gelopen, een stevige klim die beloond wordt met een mooi uitzicht over Hawkes Bay, de haven en de stad. Tijdens de afdaling naar de stad biedt een local aan dat we door haar tuin mogen lopen, zo kunnen we een flink stuk afkorten. Een heerlijk stuk cheesecake gegeten waardoor we tot vroeg in de avond geen honger hadden. We hadden een restaurantje uitgezocht vlakbij, maar helaas, er was een besloten feest. Dan toch maar naar De Ahuriri wijk. Toen bleek dat we dan weer een hele heuvel op moesten, en dus ook weer retour een heuvel op (ca een uur lopen enkel), dus toch maar terug naar het centrum. Daar in een leuk druk restaurant heerlijke verse vis gegeten.

Volgende ochtend via de Gentle Annie road/Inland Patea route naar Tongariro, we zouden eerst bij Suspension bridge overnachten, maar het is nog erg vroeg, dus rijden we door naar Wakapapa Village in national park Tongariro. Het is een super mooie weg/route. Mooie uitzichten, veel schapen en zwarte koeien, heel veel variatie in landschap. Het is bijna niet in foto’s te vatten. Het licht is weer uitzonderlijk, zelfs Jack heeft hier iedere dag een zonnebril op. Aangekomen op de campsite in Tongariropark hebben we heel veel geluk. Ze hebben nog een plek met power en die is voor ons. Zo kunnen we alles weer opladen en weer een poging doen om foto’s te uploaden. Eerst nog de Ridge walking track gelopen,gegeten en lekker geslapen op een rustige plek op ca 1100 meter hoogte.

Na het ontbijt de Silica Rapids walking track gelopen, daarna terug naar onze campervan. Geluncht en gekeken naar de route van de volgende dag. Deze hebben we aangepast omdat we toch niet naar Mount Egmont gaan. Daarna nog de Taranaki Falls walking track gelopen. Toch weer heel anders als vanochtend. In ieder geval genoten van de vergezichten en de vegetatie vandaag. We weten nu ook waar Piet Oudolf (Nederlandse landschapsarchitect) oa zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Na afloop een wijntje en biertje gedronken in chateau Tongariro.

@Peter: helaas geen zwaveldampen in het douchewater. Had ik (Elly) wel op gehoopt, had nl betekent het eerste half jaar zeker geen eczeem plekjes meer.

@Maria Z: zoals je leest rusten we af en toe wat uit tussendoor

@iedereen, thx voor jullie berichtjes

Vanochtend nog een stukje het Tongariropark ingereden waar we een prachtig vulkaanlandschap aantreffen. Daarna via de Desert Highway naar Waiouru, getankt zodat we weer even vooruit kunnen en daarna naar Mangatainoka. Hier is een plek aan de rivier waar je mag overnachten, recht tegenover de Tui bierbrouwerij. Tijdens onze verlate lunch op deze plek kwamen er verschillende auto’s die naar we zagen hier kwamen om te ‘spinnen’. Lijkt ons toch niet zo’n goed idee om hier te overnachten. Hebben een nieuwe plek gezocht en die ligt in Eketahuna, een leuke kleine kampeerplaats. Je kunt er naar de rivier wandelen.

Vandaag weer een bijzonder mooie dag gehad met veel verschillende landschappen, en het weer is ons nog goed gezind. Het waait nu wel en ze hebben voor morgen regen gemeld. We wachten af, nu zitten we in ieder geval nog lekker buiten.

Maria Zengerink

Haha ja, dat uitrusten is ook wel nodig zo af en toe...
Mooi om te lezen allemaal, indrukwekkend.

Hein en Miets

Mooie verhalen en geweldig onderhoudend geschreven, of je er zelf bij bent!
Heel veel plezier voor de komende tijd en kom gezond terug...

Mia

De reisverslagen blijven boeiend en hoezo regen? De foto's zijn in iedergeval prachtig!

Geniet nog verder van de reis!

Groet,
Mia en Huub