kickpetnz.reismee.nl

Cape Foulwind/Pancake Rocks/Franz Josef glacier/Lake Wanaka

Gisteravond nog een mooie zonsondergang gezien bij Motueka beach reserve.

Vanochtend, 25 december, Kerst, en het regent! Ontbeten en vertrokken via Motueka valley road en de Buller gorges naar Westport, Cape Foulwind, om daar de robbenkolonie te gaan zien. Na de Motueka valley was het weer droog, begon de temperatuur te stijgen en liet de zon zich weer zien. Mooie kustlijn bij Cape Foulwind, zelfs Jack is in NZ van de zee gaan houden, zolang hij er maar niet in hoeft te zwemmen. Weinig kans hierop omdat het water te koud is en de zee te onstuimig, zeker hier aan de westkust. Richting Pancake Rocks nog mooie uitzichten gehad over de zee en het landschap.

Vandaag de Punakaiki en Pororari loop ((Pororari River track en een deel van de Inland Packtrack) gewandeld door nz regenwoudbos, uitzichten op de rivier en twee swingbridges. Aansluitend een bezoek aan Pancake Rocks en Blowhole gebracht nadat we eerst iets gegeten hebben bij Pancake café. Het is zeer indrukwekkend om de kracht van het water te zien en te horen en de bijzonder gevormde rotsen door de kracht van de branding. We hebben ervan genoten, de mooie wandeling, de krachten van de zee en de zonsondergang. Kortom het was een mooie plek om de Kerst door te brengen.

Donderdag nog even kunnen genieten van de mooie en woeste kust. Richting Greymouth en daarna is een beetje een saai stuk. Het kan natuurlijk niet altijd highlife zijn. Dichter bij de Franz Josef Glacier wordt het weer interessanter op de Glacier Highway 6. Aangekomen op onze overnachtingsplaats zijn onze buren Australiërs met Friese voorouders en hij weet zowaar dat Vaals het hoogste punt in Nederland is. Besloten om meteen naar de Franz Josef gletsjer te gaan. Eerst een stukje rijden en dan gaan lopen. De gletsjer is al heel ver teruggetrokken (klimaatverandering?) en je staat er dus nog behoorlijk ver vanaf. Maar blijft indrukwekkend zo’n ijsmassa.

Vandaag op tijd vertrokken voor een road dag vanuit Franz Josef village naar Glendhu Bay vlakbij Wanaka. Eerst langs Lake Matheson, voor het fotomoment. We hebben geluk, er is wel wat rimpeling op het water maar er is ook een mooie weerspiegeling in het water. Teruggelopen voor koffie en koek met uitzicht op Mt Abel Tasman en Mt Cook, de eerste is toch wel het mooist. Daarna weer een afwisselende route langs kust en binnenland, met oa de Haastpas die ons wat tegenviel, maar misschien komt dat omdat we in Europa al heel veel passen gereden hebben met de motor. Vervolgens langs Lake Wanaka. Het lijkt wel een zee zoveel golfslag is er vandaag, dan Lake Hawea en dan weer Lake Wanaka. We zijn heel vaak gestopt om het landschap en de meren goed te bekijken en vast te leggen. Een heel mooie dag vandaag waarop we soms de motor gemist hebben. Nu staan we in Glendhu Bay op een plek met lakeview en gaan we morgen een echte rustdag inlassen.

Nou ja, rustdag, vanochtend een beetje uitgeslapen en toen toch gaan wandelen. Een stukje van de Glendhu Bay track die tot in Wanaka loopt en ca 15 km is. Het is een terrassenwandeling met mooi uitzicht op het meer en de bergen en zonder veel schaduw. Het is erg heet in de zon en besluiten de wandeling op ca een derde af te breken en terug te keren naar de camper. Daar gaan we nu echt uitrusten met een boek en een ijsje dat Jack net gehaald heeft.

Jan en Jeanine

Whaw…..wat een prachtige reis. Geniet ervan.

Monique en Marc

We weten het nu zeker: we moeten terug! Door jullie mooie verslagen en de prachtige foto's worden wij helemaal enthousiast. Blijf nog even genieten, want in Margraten is op dit moment niet zo heel veel te beleven...

Gertie.

Geniet van jullie verhalen en foto's.Als ik jonger zou zijn en deze verhalen en foto's lees en zie dan......lijkt me dit een prachtige reis om te voelen en te zien hoe prachtig dit land is
Gaan jullie verder genieten en dan doe ik het hier ook.
Knuffel.

Gerda

Ik geniet van jullie verhalen in het mooie NZ. Ben bang dat we dat nooit zelf zullen zien ( ivm gezondheid) dus daarom proberen te beleven via jullie reisverslag. Hier hebben we het nog steeds druk met 2 verjaardagen en de jaarwisseling in het vooruitzicht. Gelukkig ook allemaal gezellige dingen. Hele fijne reis verder..... en nog veel plezier .

Mia

Wederom geniet ik van het verslag, ondanks dat de plekken die jullie bezoeken vreemd voor me zijn is de combinatie met de foto's zo indrukwekkend en spat het enthousiasme van jullie ervan af.
Het blijft genieten voor jullie. Ik wens jullie een hele mooie, indrukwekkende, aparte en bijzondere jaarwisseling in Nieuw Zeeland en geniet nog verder!

groetjes Mia